תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

טכניקת אלכסנדר

טכניקת אלכסנדר מלמדת את האדם איך להשתמש נכון יותר בעצמו ובגופו. הטכניקה איננה מוגדרת שיטת ריפוי, אלא יותר כדיסציפלינה חינוכית הנלמדת באופן חוויתי, אך תוך כדי תהליך הלימוד ניכר שיפור רב בתפקוד הכללי, במצב הבריאותי ובהפגת הכאבים של התלמיד.


ההכרה בכוחו של הרגל

רובנו לא נותנים את דעתנו לאופן שבו אנחנו מתנועעים. רוב פעולותינו ותגובותינו לגירויים הן מותנות ואוטומטיות ללא ערנות ושימת לב. אלא הן תגובות הרגליות. פעולות אלה מכווצות אותנו.

כל פעולה גופנית מצריכה שימוש בשריר. השימוש בשריר מצריך את כיווצו. בהתנהגות הרגלית נשכח להשיב את השריר שפעל לטונוס של מנוחה מאוזנת, כזו המאמצת אותו רק במידה הנצרכת לתמיכת השלד והאיברים הפנימיים.  השריר נשאר מכווץ במידה רבה. לעתים אנחנו חיים עם טונוס שרירי גבוה בהרבה מן הנדרש לפעילות שלנו ואפילו איננו שמים לב לכך.

 כיווץ הוא כוח הפועל עלינו מבחוץ כלפי פנים ומשבש את חיוניות תפקודנו: קלות תנועה, נינוחות, בהירות מחשבה, ריכוז ועוד. כיוונן של ההתרחבות וההתרווחות הוא מן המרכז החוצה, לשם אנו שואפים כדי לחוש נינוחים בגופינו ושלווים בנפשנו. ערנות ושימת לב לאופן שבו אנו מגיבים ופועלים מאפשרת לבלום את השפעת ההרגל המכווצת על ידי הנחייה חשיבתית המשודרת אל הגוף באופן מודע כדי לאפשר לו לחזור למצב נייטרלי, שלפני העשייה, של התרחבות והתרווחות בתוך עצמו.


למי מתאימה הטכניקה?

  • בעיות אורתופדיות - גב, ברכיים, כתפיים, צוואר וכו'.

  • בעיות יציבה - ישיבה ממושכת, בעיות שיווי משקל, עקמת, הליכה וכו'.

  • בעיות נשימה - אסתמה, צרידות, ליקויים במיתרי הקול.

  • כאבים כרוניים.

  • כיווץ שרירי כתוצאה ממצבי לחץ וחרדה - כולל בתסמונת בתר-חבלתית (PTSD), כן כאבים ללא ממצא פתולוגי.

  • נשים - הריון, אחרי לידה, כאבים כרוניים באגן, כאבים בקיום יחסי מין.

  • דלקות פרקים.

  • השלמה לטיפולים אחרים - לאחר ניתוח, שימור המצב הטוב לאחר דיקור, עיסוי וכד'.

  • בעיות גסטרו-אנטרולוגיות.

  • לכל אדם המעוניין להשתמש בכלים שישפרו את איכות חייו.


מהלך השיעור

תנאי להצלחת התהליך הוא נכונות התלמיד לשתף פעולה ולהסכים לשנות דפוסי התנהגות. האדם לומד להכיר בכיווץ שהוא מפעיל על גופו באופן מורגל ואחר כך לומד מהם התנאים שבהם יוכל ליצור חופש ושחרור כדי להפעיל את גופו בנינוחות, קלילות תנועה ומתוך חופש בחירה. הלמידה נעשית באמצעות מגע בליווי הסבר מילולי.

השיעור בנוי משני חלקים:

  • בשכיבה על מיטה - מצב זה מאפשר לתלמיד לוותר על כיווצים והחזקות שריריות ולאפשר לגופו להתפרש וליצור איכות של תקשורת מעודנת בינו לבין גופו. 

  • הרחבת חופש ההתפרשות כפי שהיה בשכיבה גם בתנועות יומיומיות פשוטות כמו הליכה, ישיבה, קימה, כפיפה וכד'. גם אם רוב התלמידים חווים הקלה מיידית במשך השיעור. תהליך ההפנמה וההטמעה יכול לקחת מספר חודשים.