תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

סיכום פעילות 2022

במסגרת היחידה לאיכות ובטיחות הטיפול מתבצעים פרויקטים שמטרתם לזהות אירועים חריגים שהתרחשו (או כמעט התרחשו), לתחקרם ולשפר את תהליכי העבודה. הם נעשים בהובלת כ-100 נאמנים בתחום איכות ובטיחות הטיפול שעובדים במחלקות שונות.

להלן כמה מהפרויקטים:

תהליכי דיגיטציה 

כדי למנוע טעות בזיהוי המטופל בעת העברתו מהמחלקה לבדיקות/ טיפולים/ מחלקה אחרת, הוכנס לשימוש אנשי השינוע טלפון חכם, "מובי-פון", שבאמצעותו הם סורקים את הידון שעל המטופל בבואם אליו. לאחר הסריקה, מכשיר משווה בין נתוני המטופל לבין נתוני ההזמנה לשינוע וכך מאמת את זהותו. 


קיצור זמני המתנה במיון נשים

זיהוי הבעיה: זמני המתנה ממושכים במיון נשים – המחלקה לרפואה דחופה.

תיאור מצב קיים: מדידות הבייסליין (קו ההתחלה) מצאו כי זמן השהייה הממוצע של מטופלות במיון נשים הוא 64 דקות.

מטרה ויעד לשיפור: לצמצם את זמן השהייה ב-10% בלי לפגוע באיכות הטיפול ובלי להעלות את שיעור המטופלות החוזרות בתוך 48 שעות.

תהליך השיפור (ההתערבות):

  • הסדרת מענה טלפוני.
  • הסדרת תהליך העברת המידע למטופלות.
  • הגדלת זמינות הייעוץ למטופלות גינקולוגיה אונקולוגית.
  • העברת מטופלות גינקולוגיה אונקולוגית ישירות לאשפוז (קבלה רפואית במחלקה לגינקולוגיה אונקולוגית ולא במיון נשים).

ממצאים: לאחר תהליך השיפור ירד זמן השהייה הממוצע ל-54 דקות – 16% פחות ממדידות הבייסליין. ירידה זו לוותה בהפחתה קלה בפניות חוזרות בתוך 48 שעות (מ-8.7% בתקופת הבייסליין ל-7.4% בתקופת ההתערבות). כלומר זמן השהייה במיון פחת ולא נפגעה איכות הטיפול.


שיפור בהעברת מטופלים מורכבים מאגף הדימות למחלקת המשך

זיהוי הבעיה: אי תיאום בין הצוותים המטפלים בנוגע להעברת מטופלים מורכבים מאגף דימות למחלקת המשך.  

תיאור מצב קיים: לאחר הליכים באגף דימות המטופלים שבים למחלקתם מבלי שצוות המחלקה יעודכן בכך.  

מטרה ויעד לשיפור: שימוש ב"טופס להעברת מטופל" בקרב 90% מהמטופלים המורכבים שעוברים הליכים בדימות ושבים למחלקתם.

תהליך השיפור (ההתערבות):

  • תיאום ציפיות ראשוני בין אגף דימות למחלקות העיקריות שבהן מתקבלים מטופלים מורכבים לאחר הליכים בדימות.
  • יצירת תהליך עבודה שכולל העברת מידע בין צוות הדימות לצוותי מחלקות ההמשך בעל פה ובכתב.
  • מעקב אחר שביעות רצון צוותי מחלקות ההמשך מהתהליך ורישום נקודות לשיפור/ שימור.
  • פגישות עם צוות המחשוב לצורך בניית "מכתב לאחר צנתור עורקי" בדימות.
  • תוספות בתיק הרפואי: ציון שם האחות שלה נמסר המידע על המטופל וציון מחלקת ההמשך שאליה עבר בסיום ההליך.
  • הדרכה אישית בכתב ובעל פה של צוות האַחֲיוּת בדימות לגבי נוהל העברת מטופל מורכב.
  • אי-מייל חודשי לאחות אחראית עם סיכום הנתונים הנ"ל, מעקב אחר התהליך ותקשורת עם האחיות האחראיות במחלקות.  

ממצאים: גבר השימוש ב"טופס להעברת מטופל" מצד צוות הדימות.


מחלקה כירורגית ב' – העלאת מספר המפגשים של הצוות הסיעודי הבכיר עם מטופלים תוך ארבעה ימים מהקבלה

זיהוי הבעיה: לפי נתוני הרבעון האחרון של 2019, נמצא כי כ-33% מכלל המטופלים במחלקה כירורגית ב' – כללית והשתלות אושפזו מעל ארבעה ימים בממוצע.  

תיאור מצב קיים: כשליש מכלל המטופלים במחלקה עוברים ניתוחים קשים מאוד וזקוקים לשיקום, מעקב רפואי ופרא-רפואי, העברת מידע בין בית החולים לקופת חולים ובין בני המשפחה לצוות הרפואי, עזרה לקראת השחרור והכוונה מקצועית. לכן התקשורת שלהם עם הצוות הסיעודי, שמשמש כגורם מגשר, חיונית ביותר לאיכות הטיפול ובטיחותו.

מטרה ויעד לשיפור: להעלות את מספר המפגשים של הצוות הסיעודי הבכיר עם המטופלים בתוך ארבעה ימים מהקבלה למחלקה.   

תכנון תהליך השיפור:

  • הפרויקט יוצג בישיבת צוות המחלקה עם תיאור התכנון והביצוע.
  • ביומן של האחות האחראית וסגניתה ייכתבו תזכורות למפגשים עם מטופלים פעמיים בשבוע (ימי ראשון ורביעי).
  • המפגשים יתקיימו בקביעות ויתועדו לפחות פעם בארבעה ימים.
  • לתיק הרפואי של המטופלים יוכנס רכיב "סיכום שיחה של הצוות הסיעודי הניהולי עם המטופל ומשפחתו".
  • ייבחרו נושאים עיקריים לשיחות בין הצוות למטופלים ותוטמע מפה טיפולית לפי הצורך.

ממצאים: בניית יעד (מדד) הפרויקט נדחתה, ולכן עדיין לא ניתן להעריך מהי העלייה במספר המפגשים של הצוות הסיעודי הבכיר עם מטופלים בתוך ארבעה ימים מהקבלה למחלקה. אולם כיוון שצוות המחלקה מתאמץ מאוד לקיים את המפגשים הללו, אנו מעריכים שמספרם עלה משמעותית. ניתן לשער שקיומם משפר גם את מדד שביעות הרצון הכללי של המטופלים (שנבדק ב"סקר שביעות רצון" שמועבר להם).